AKTIVNE TEME
» Koji je ovo motokultivator
by iwanho Today at 17:16

» literatura o popravku motora torpedo b536pj
by shparnet Today at 13:45

» Agro Dan
by Agro Dan Today at 09:27

» Utovarivač kašika John Deere 653 MSL
by SteveO Yesterday at 21:16

» Novi način stavljanja videa
by robertdavidloan Yesterday at 18:02

» Prodajem Utovarivac stajnjaka - GRAJFER
by iwanho 8/12/2017, 15:32

» PRODAJEM Italijansku Vocarsku frezu PIPALICU
by poljomarkets 8/12/2017, 11:19

» PRODAJEM BERAC / TRESAC za VISNJE, SLJIVE, MASLINE
by poljomarkets 8/12/2017, 11:17

» PRODAJEM Vocarsku frezu PIPALICU
by poljomarkets 8/12/2017, 11:15

» Bazga
by Zvona 7/12/2017, 20:16

» IMT 560
by marko milenkovic 7/12/2017, 15:06

» MC cormick mtx 125
by stjepan 5/12/2017, 21:16

» Poticaji u poljoprivredi (4)
by krizic 5/12/2017, 13:08

» VTZ - Vladimirec
by VTZ 3/12/2017, 17:23

» Torpedo 9006 obnavljanje ( oživljavanje)
by Valentino 3/12/2017, 11:36

» Staje za tov junad
by azizm 30/11/2017, 11:46

» New Holland
by Markan489 30/11/2017, 09:13

» John Deere-vaše mišljenje.
by Fidelito 29/11/2017, 18:12

» claas 456
by tomybrzic 27/11/2017, 21:52

» Supružnici ista adresa otvaranje Opg-a ili Obrt-a
by markach 27/11/2017, 19:46

» Zetor 6340
by Nina31 27/11/2017, 08:09

» MIO Standard
by Aca A 26/11/2017, 19:08

» OPG kao dopunska djelatnost
by Đuro Japarić 25/11/2017, 17:55

» ARONIJA
by andrusko 19/11/2017, 13:02

» Vijesti vezane za poljoprivredu
by kulak25 17/11/2017, 13:25

» Kupujem 2 gume 420/70R24
by drazen 14/11/2017, 17:02

» Kako povezati alternator umesto diname na MTZ-52
by posetilac 14/11/2017, 16:56

» Mini traktori
by jaki 13/11/2017, 08:25

» ORANJE 3
by marijogjulic 12/11/2017, 12:47

» Japanska jabuka kaki (Diospyros kaki)
by misoo83 11/11/2017, 23:59







Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Stranica 1 / 6. 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Prethodna tema Sljedeća tema Go down

Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by Haso on 18/10/2011, 15:39

Nekoliko riječkih poduzetnika 1853. godine počelao je realizirati ideju izgradnje nove tvornice, ljevaonice metala. Oni osnivaju anonimno akcionarsko društvo pod nazivom “Fonderia Metalli”. Takvu vrstu metaloprerađivačke industrije Rijeka do tada nije imala. Nova tvornica “Fonderie Metalli” počinje raditi 1853./1854. godine, a smještene je na zapadnom dijelu grada. U njoj se prvenstveno lijevaju sidra i popravljaju željezni parni brodovi. Tvornica torpeda u Rijeci izrasla je tragom zamisli Riječanina Giovannija Luppisa o obrambenom oružju protiv neprijateljskih brodova, nazvanom »spasitelj obale«. Luppis se idejom bavio početkom 1860-ih, bez dovoljno tehničkih znanja i sredstava za realizaciju. Za nju uspijeva zainteresirati inž. Roberta Whiteheada, upravitelja tvrtke Stabilimento tecnico fiumano. Whitehead razvija prototip i iskušava ga 20. prosinca 1866. Za pokusna lansiranja 1868. na topovnjaču ″Gemse″ ugrađuje svoj izum, lansirnu cijev. To je učinjeno u riječkom brodogradilištu braće Schiavon, čime ″Gemse″ postaje prvi torpedni brod na svijetu. Stabilimento se 1875. transformira u Tvornicu torpeda R. Whitehead & Co. To je prva svjetska tvornica torpeda, s godišnjom proizvodnjom od 800 primjeraka. Riječka torpeda naručuju Velika Britanija, Francuska, Italija, Njemačka, Švedska, Japan, Argentina, Rusija… Tvornica će osnovati pogone u inozemstvu, s vremenom dopustiti i licencnu proizvodnju širom svijeta. Proizvodnja torpeda u Rijeci potrajat će do 1966. Uz hale bivše Tvornice još se nalazi građevina lansirne rampe iz 1930-ih.Vlasnici “Fonderie” vrlo brzo uočavaju, kako je za aktiviranje kapaciteta ljevaonice potrebno naći novi stučni kadar i u Trstu uočavaju mladoga engleskog inžinjera Roberta Whiteheada, koji radi u sličnoj tršćanskoj industriji, pa on prihvaća poziv za prelazak u riječku tvornicu 1856./57. Whitehead preuzima vodstvo tvornice, ulazi u Upravu te reorganizira i proširuje proizvodnju. Tvornici daje novo ime “Stabilimento Tecnico di Fiume”. Tu se počinju proizvoditi brodski parni kotlovi i parni strojevi, najmoderniji proizvodi toga doba, a nešto kasnije i željezni parni brodovi.

Gotovo u isto doba, šezdesetih godina XIX. st. u Rijeku se nakon uspješne mornaričke karijere u austrijskoj ratnoj mornarici, povlači u mirovinu rođeni Riječanin Giovanni Biagio Luppis (Ivan Lupis Vukić). On tu pokušava realizirati svoju dugogodišnu ideju “spasioca obale” (salvacoste), novoga mornaričkog oružja kojim bi se na daljinu moglo djelovati na neprijateljske brodove. G. B. Luppis nije imao tehničkog znanja ni sredstava za razvoj i usvršavanje svojeg projekta.1864. godine dolazi u kontakt s Robertom Whiteheadom koji, svojim stručnim znanjem i tehničkim mogućnostima riječkog Stabilimenta može osposobiti “salvacostu” za efikasno mornaričko oružje. Na temelju Luppisove ideje, Whitehead razvija potpuno novi proizvod i naziva ga torpedo.
U izradi i konstriuranju torpeda pomažu mu tehničar Annibale Ploech i sin John Whitehead. Razvoj novog originalnog prototipa torpeda traje do kraja 1866. Godine pa su prvi pokusi s torpedom učinjeni 20. prosinca 1866. godine. Na dodatnom usvršavanju torpeda radi se do proljeća 1868. Za lansiranje torpeda u riječkom brodogradilištu braće Schiavon adaptirana je topovnjača “Gemse”, na koju je ugrađena torpedna lansirna cijev, novi originalni Whiteheadov izum. U riječkom zaljevu, ispred tvornice obavljeno je više od 50 lansiranja torpeda . Komandant topovnjače “Gemse” bio je poručnik fregate grof Georg Hoyos, koji se kasnije oženio s Alice Whitehead, kćeri R. Whitehada.
Prva riječka torpeda nosila su ime Luppis-Whitehead torpeda, a u kasnijem razvoju zvala su se samo Whitehead torpeda, taj se naziv zadržao gotovo stotinu godina, sve do izuma i razvoja današnjih modernih torpeda.

Riječki izum svi su procijenili perspektivnim, ali u prvim godinama nije bilo dovoljno narudžbi stoga “Stabilimento” ulazi u krizu, likvidira se 1873. godina, preuzima ga R. Whitehada te on početkom 1875. transformira tvrtku u privatno poduzeće pod nazivom “Torpedo-Fabrik von Robert Whitehead“. R. Whitehead početkom XX. st. tvrtku pretvara u akcionarsko društvo “Whitehead & Co.”, Societa in Azioni. Na njeno čelo, nakon smrti R. Whiteheada 1905. g., dolazi grof Edgar Hoyos sin Georga Hoyosa. Engleske obiteljske tvrke Vickers Ltd. i Armstrong-Whitworth & Co. kupuju tvrku od nasljednika obitelji Whitehead te tvornica ostaje u engleskim rukama sve do početka I. svjetskog rata.

Riječka tvornica torpeda osnovala je brojne filijale diljem svijeta i sklopile posebne ugovore o proizvodnji torpeda u Weymouthu u Engleskoj (1891.), Newport, USA (1892.), La Spezia, Italia (1907.), “Lessner & Obukoff ”, Rusija (1910.), St. Tropez, Francuska (1913.), Napoli, Italija (1914.). Godine 1934. Uprava riječke tvornice donosi odluku o formiranju novu tvornice torpeda u Livornu, u Italiji, pod nazivom “Societa Anonima Motofides”.

Nakon I. svjetskog rata i formiranja nove granice između Jugoslavije i Italije, zapadni dio grada na kojem je bila tvornica torpeda pripao je Italiji pa talijanska vojna industrija od siječnja 1924.godine ulazi u tvornicu torpeda. Tvornica tada nosi naziv “Societa di Esercizio Stabilimenti Whitehead”, a od 1930. godine “Silurificio Whitehead di Fiume” S.A.

Tvornica je odmah po završetku II. svjetskog rata, nakon ratnih razaranja, promijenila 1945. god ime u “Jadran”, djelomično je osposobljena za rad i u njoj je počela proizvodnja. Dio proizvodnje bio je usmjeren različitim predmetima široke potrošnje (lokoti, upaljači, gorionici), a dio vojnoj proizvodnji (torpeda, lansirni uređaji). Tvornica se počela pripremati i za proizvodnju dieselskih motora., godine 1947. proizveden je prvi dieselski motor snage 7-9 KS pod nazivom “Torpedo motor”. Od 1950. do1953. nosila je ime “Poduzeće Aleksandar Ranković”, i na godinu proizvodila do 2000 motora pod nazivom “Aran”.

Tvornica je 1953. godine promijenila ime u “Torpedo” tvornica motora. Tu su se odvijale dvije usporedne proizvodnje, jedna je bila vojna, tj. proizvodnja torpeda, a druga civilna proizvodnja različitih vrsta dieselskih motora, vozila, traktora i sl. U proizvodnji dieselski motora razvijali su se razni tipovi motora, vlastite konstrukcije i po stranim licencijama. Tvornica 1965. godine proširuje svoj program dieselskih motora i razvija rovokopače, utovarivače, kamione i traktore. Oko godine 1966. tvornica napušta vojni program proizvodnje. 1975. godine započinje proizvodnja zrakom hlađenih diesel motora u suradnji s tvrtkom Duetz iz Kolna te svoje proizvode plasira širom svijeta. Na temelju tih motora 1985. godine počinje proizvodnja više tipova originalnih traktora vlastite konstrukcije. Devedesetih godina XX. st. u tvornici se razvija više vrsti namjenskih vozila i kamiona. U posljednjih nekoliko godina tvornica je zbog brojnih tranzicijskih i tržišnih problema u krizi te je u njoj otvoren proces stečaja.

Prema dosada dostupnim izvorima u riječkoj tvornici torpeda od 1866. godine do kolovoza 1943. godine proizvedeno je 20.323. torpeda, 1053 lansirne cijevi i 1368 visokotlačnih kompresora. Tvornica je imala godišnji kapacitet proizvodnje od oko 1000 torpeda. Prije I. svjetskog rata proizvodilo se na godinu do 800 torpeda, 1942. godine proizvedeno je 1170 torpeda. Rekordna proizvodnja 1943. g. bila je 160 komada torpeda u jednom mjesecu. Proizvodnja torpeda u riječkoj je tvornici prestala oko 1966. godine.

Haso

Broj postova : 2178
God : 20
Lokacija : Virje
Zanimanje : Tehničar za mehatroniku
Registriran : 23.11.2010
40


Korisnički profil http://www.poljoprivredni-forum.biz/t2581-haso

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by vedo on 18/10/2011, 21:53

Nisi mogao naći više informacija iz "bliže" prošlosti??

_____________


IMT!!

http://youtu.be/AxEfCuFBx-g
avatar
vedo

Broj postova : 1081
God : 23
Lokacija : .
Zanimanje : Učenik
Registriran : 12.03.2011
6

→→→ : VIŠE

Korisnički profil

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by Haso on 18/10/2011, 22:10

Za sad samo ovo. Sutra tražim dalje.

Haso

Broj postova : 2178
God : 20
Lokacija : Virje
Zanimanje : Tehničar za mehatroniku
Registriran : 23.11.2010
40


Korisnički profil http://www.poljoprivredni-forum.biz/t2581-haso

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by Fidelito on 18/10/2011, 22:29

Zar su traktore počeli proizvoditi tek '85.? Nekako mi se čini da su počeli sa proizvodnjom traktora ranije... 1985. se već proizvodio RX.
avatar
Fidelito

Broj postova : 4451
Lokacija : Moslavina
Zanimanje : Poljoprivrednik - ministar
Registriran : 17.05.2008
116


Korisnički profil

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by deutz d 5206 on 1/11/2011, 18:40

a proizvodnja kamiona?

_____________
DEUTZ AG.
avatar
deutz d 5206

Broj postova : 1360
God : 23
Zanimanje : Računalni tehničar za strojarstvo
Registriran : 31.07.2011
7


Korisnički profil http://www.poljoprivredni-forum.biz/t3391p30-deutz-d5206#136013

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by 577 on 1/11/2011, 19:49

Šteta ove nove države danas vole sve uništiti što se godinama gradi...
avatar
577

Broj postova : 2641
God : 29
Lokacija : Otok
Zanimanje : Tehničar za željeznički promet
Registriran : 10.02.2011
28

→→→ : VIŠE

Korisnički profil

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by deutz d 5206 on 1/11/2011, 21:01

577 imaš pravo

_____________
DEUTZ AG.
avatar
deutz d 5206

Broj postova : 1360
God : 23
Zanimanje : Računalni tehničar za strojarstvo
Registriran : 31.07.2011
7


Korisnički profil http://www.poljoprivredni-forum.biz/t3391p30-deutz-d5206#136013

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by 577 on 1/11/2011, 21:19

@deutz d 5206 je napisao/la:577 imaš pravo

Nažalost imam a to je tako..
Sve što valja na prostoru bivše yuge ode u vjetar a prije koliko je radilo...
avatar
577

Broj postova : 2641
God : 29
Lokacija : Otok
Zanimanje : Tehničar za željeznički promet
Registriran : 10.02.2011
28

→→→ : VIŠE

Korisnički profil

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by Haso on 2/11/2011, 15:17

@deutz d 5206 je napisao/la:a proizvodnja kamiona?
Ak imaš tekst koji slobodno stavi ja nemam ništ drugo, a na internetu nema ništ pametno.

Haso

Broj postova : 2178
God : 20
Lokacija : Virje
Zanimanje : Tehničar za mehatroniku
Registriran : 23.11.2010
40


Korisnički profil http://www.poljoprivredni-forum.biz/t2581-haso

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by deutz d 5206 on 2/11/2011, 15:28

budem probal nač nešto

_____________
DEUTZ AG.
avatar
deutz d 5206

Broj postova : 1360
God : 23
Zanimanje : Računalni tehničar za strojarstvo
Registriran : 31.07.2011
7


Korisnički profil http://www.poljoprivredni-forum.biz/t3391p30-deutz-d5206#136013

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by deutz d 5206 on 2/11/2011, 16:05


_____________
DEUTZ AG.
avatar
deutz d 5206

Broj postova : 1360
God : 23
Zanimanje : Računalni tehničar za strojarstvo
Registriran : 31.07.2011
7


Korisnički profil http://www.poljoprivredni-forum.biz/t3391p30-deutz-d5206#136013

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by 577 on 2/12/2011, 18:31

Uf evo za sve torpedo ljupce ja danasdobio nov novcijat kombinezon tvornice torpedo poslikam kad budem kući trenutačno sam u Rijeci... Very Happy
avatar
577

Broj postova : 2641
God : 29
Lokacija : Otok
Zanimanje : Tehničar za željeznički promet
Registriran : 10.02.2011
28

→→→ : VIŠE

Korisnički profil

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by deutz d 5206 on 2/12/2011, 19:15

čuvaj ga za uspomenu

_____________
DEUTZ AG.
avatar
deutz d 5206

Broj postova : 1360
God : 23
Zanimanje : Računalni tehničar za strojarstvo
Registriran : 31.07.2011
7


Korisnički profil http://www.poljoprivredni-forum.biz/t3391p30-deutz-d5206#136013

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by bečarina 987 on 2/12/2011, 19:49

a kad ćeš doć kući???
avatar
bečarina 987

Broj postova : 35
Lokacija : slavonija
Registriran : 01.12.2011
0


Korisnički profil

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by 577 on 2/12/2011, 21:19

U nedelju ...
Rijedak primjerak radni kombinezon s tregerima... Very Happy
avatar
577

Broj postova : 2641
God : 29
Lokacija : Otok
Zanimanje : Tehničar za željeznički promet
Registriran : 10.02.2011
28

→→→ : VIŠE

Korisnički profil

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by deutz d 5206 on 2/12/2011, 21:21

jel bijeli il zelen i jel ima znak Torpedo

_____________
DEUTZ AG.
avatar
deutz d 5206

Broj postova : 1360
God : 23
Zanimanje : Računalni tehničar za strojarstvo
Registriran : 31.07.2011
7


Korisnički profil http://www.poljoprivredni-forum.biz/t3391p30-deutz-d5206#136013

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by 577 on 2/12/2011, 21:23

Plavi je piše torpedo i agro vojvodina dolje mislim slikat cu kad dodem...
avatar
577

Broj postova : 2641
God : 29
Lokacija : Otok
Zanimanje : Tehničar za željeznički promet
Registriran : 10.02.2011
28

→→→ : VIŠE

Korisnički profil

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by deutz d 5206 on 2/12/2011, 21:24

jedno pitanje što je ta agro vojvodina?

_____________
DEUTZ AG.
avatar
deutz d 5206

Broj postova : 1360
God : 23
Zanimanje : Računalni tehničar za strojarstvo
Registriran : 31.07.2011
7


Korisnički profil http://www.poljoprivredni-forum.biz/t3391p30-deutz-d5206#136013

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by 577 on 2/12/2011, 21:27

Nezz možda bijo zastupnik torpeda un yugi pa bio kombinezon za servisere
avatar
577

Broj postova : 2641
God : 29
Lokacija : Otok
Zanimanje : Tehničar za željeznički promet
Registriran : 10.02.2011
28

→→→ : VIŠE

Korisnički profil

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by Haso on 3/12/2011, 14:11

577 sad još kupi jednog 75taka i cjelovit si.

Haso

Broj postova : 2178
God : 20
Lokacija : Virje
Zanimanje : Tehničar za mehatroniku
Registriran : 23.11.2010
40


Korisnički profil http://www.poljoprivredni-forum.biz/t2581-haso

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by 577 on 3/12/2011, 15:55

Hehe ma neću nije zelena moja boja.. Very Happy
Crven već je bolji .
avatar
577

Broj postova : 2641
God : 29
Lokacija : Otok
Zanimanje : Tehničar za željeznički promet
Registriran : 10.02.2011
28

→→→ : VIŠE

Korisnički profil

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by Haso on 3/12/2011, 18:30

@577 je napisao/la:Hehe ma neću nije zelena moja boja.. Very Happy
Crven već je bolji .
Imaš i takvoga TX-a. Very Happy

Haso

Broj postova : 2178
God : 20
Lokacija : Virje
Zanimanje : Tehničar za mehatroniku
Registriran : 23.11.2010
40


Korisnički profil http://www.poljoprivredni-forum.biz/t2581-haso

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by 577 on 3/12/2011, 20:50

Znam..
Tx je već nešto... Very Happy
Ali to mrzim kod tih tvornica traktori za izvoz bolji a nama koma e da su takve sve radili ne bi danas bili gdje jesu.
avatar
577

Broj postova : 2641
God : 29
Lokacija : Otok
Zanimanje : Tehničar za željeznički promet
Registriran : 10.02.2011
28

→→→ : VIŠE

Korisnički profil

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by Haso on 3/12/2011, 23:27

@577 je napisao/la:Znam..
Tx je već nešto... Very Happy
Ali to mrzim kod tih tvornica traktori za izvoz bolji a nama koma e da su takve sve radili ne bi danas bili gdje jesu.
Ista priča i sa imteom......nažalost.

Haso

Broj postova : 2178
God : 20
Lokacija : Virje
Zanimanje : Tehničar za mehatroniku
Registriran : 23.11.2010
40


Korisnički profil http://www.poljoprivredni-forum.biz/t2581-haso

[Vrh] Go down

Re: Povijest tvornice Torpedo Rijeka

Postaj by 577 on 3/12/2011, 23:33

A što ćeš živcira me jako.
Onda se čude kako im nije išlo što misliš da jedan švabo proda srotu svojoj državi bez ičega neznam kakav bi to stroj bio.
A kad gledaš izvozne modele zbilja su mrak.
Da su te radili jamislim da bi danas bili među markama a sad su zastarjeli.
avatar
577

Broj postova : 2641
God : 29
Lokacija : Otok
Zanimanje : Tehničar za željeznički promet
Registriran : 10.02.2011
28

→→→ : VIŠE

Korisnički profil

[Vrh] Go down

Stranica 1 / 6. 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next

Prethodna tema Sljedeća tema [Vrh]

- Similar topics

DOPUŠTENJA
Ne moľeą odgovarati na postove.